Spanien drar i bromsen för uthyrning av lägenheter till turister

För bara några dagar sedan meddelande Barcelonas borgmästare att uthyrning av turistlägenheter ska upphöra senast år 2028. Nu planerar även spanska regeringen hårdare tag mot uthyrningen.

Foto: Pexels

Bostadsminister Isabel Rodríguez har i veckan sagt att regeringen kommer vidta åtgärder för att begränsa uthyrningen av turistlägenheter, som i många fall hyrs ut okontrollerat trots krav på licens.

Det är ännu oklart exakt hur de nya reglerna kommer utformas, men enligt ett uttalande från ministern kan bostadsrättsföreningar, comunidades de propietarios, få veto mot uthyrning till turister.

Regeringen arbetar skyndsamt med de nya reglerna som kan komma att införas redan senare den här sommaren, uppger 20minutos.

Den senaste tiden har demonstrationer mot massturism ägt rum i flera spanska städer.